Protestantse Kerk in Nederland
Protestantse gemeente Wommels-Hidaard

Ontstaan van het liturgiekoor Ontstaan van het liturgiekoor
Liturgiekoor, onze korte geschiedenis :

Nieuws

Sinds 1 september 2015 doet zich een nieuw fenomeen voor in de PKN kerk van Wommels-Hidaard: we hebben een eigen koor, het liturgiekoor!

Het allereerste begin
Al enige tijd werd er een nieuw liedboek gebruikt tijdens de diensten. Sommige gemeenteleden voelden zich er wat onwennig bij en vonden het jammer niet altijd meer uit volle borst mee te kunnen zingen. Er moest eigenlijk wat meer geoefend worden. Dat leidde eind januari 2015 tot het oprichten van een zanggroepje dat zich elke maandagochtend vermaakte met het zingen van de prachtige liederen uit dit nieuwe liedboek. Ebe Veerman was de stuwende kracht achter het geheel, tevens man achter de piano.

Maar toen…

Toen vertrok Ebe samen met zijn gezin naar Oudega. We hadden intussen zoveel plezier beleefd aan het zingen dat we het jammer vonden om nu maar weer te stoppen. Wies Blanksma zei: “Kunnen we niet een echt liturgiekoor oprichten?” De anderen vond het een fantastisch idee. Over de vraag wie er dirigent moest worden waren we het vlug eens: we gaan Doeke van Wieren vragen. Alles zat mee: Doeke wilde graag, maar er moesten wel ten minste 15 zangers zijn. En we besloten dat ons doel zou zijn: het ondersteunen van de gemeentezang.

De praktijk en de uitvoering
Willeke de Vries benaderde, aan de hand van lijsten met gelegenheidszangers, alle evt. geïnteresseerden. De oogst was 31 liefhebbers. Voor de vakantie al besloten we om meteen na de zomervakantie los te gaan, en wel op vrijdag 4 september om 19.00 uur in de Jacobikerk. En de kerkrentmeesters bleken meteen bereid om de kosten van de repetities en het kopiëren van de muziek op zich te nemen.

We gingen los

Op die vrijdagavond waren ze er niet alle 31, maar wel veel meer dan 15 enthousiaste zangers. Veel alten, en nog meer sopranen. Niet zo heel veel tenoren en bassen, maar wel hele goeie. Momenteel zijn er 28 leden. We genieten elke vrijdagavond van het zingen en we vinden het ook fijn dat het maar een uur duurt: om 8 uur mogen we weer naar huis

Optredens

Intussen hebben we al verscheidene optredens gehad in de Jacobikerk en ook in Hidaard.

Zing ook mee!
Wie ook graag bij dit koor wil zingen, kom gerust langs op ons oefenuurtje of neem kontakt op met Willeke de Vries (0515-332858).

Kerkdienst

Kerkdienst 21 april