Protestantse Kerk in Nederland
Protestantse gemeente Wommels-Hidaard

wat doen de comforter makers op moment ? wat doen de comforter makers op moment ?

algemeen nieuws algemeen nieuws

Activiteitencentrum It Bynt staat voor ontmoeting en verbinding met elkaar en de deur staat open voor iedereen.
De voormalige pastorie aan de Terp 21 wordt gebruikt als die centrale ontmoetingsplek.

Een activiteit die al vanaf dinsdag 17 mei 2022 aan de gang is: Vitality Club voor 55 plussers.
Elke week op dinsdagochtend buiten sporten en bewegen.
Om 09.00 uur verzamelen bij de ingang van het zwembad.
 De groep is inmiddels uitgegroeid naar zo'n 15 personen en zijn elke dinsdagmorgen even een klein uurtje bezig met laagdrempelig bewegen.

Repair Café: Op elke 2e en 4e zaterdag van de maand van 10.00 tot 12.00 uur.
Er zijn kundige en enthousiaste mensen aanwezig die kunnen helpen met reparaties van elektrische apparaten, nieuwe rits inzetten, zoom vastzetten, broek korter maken maar ook advies geven of uw spullen nog de moeite waard zijn om te repareren. Er kan heel veel worden gerepareerd zodat het weer kan worden gebruikt. Kom vooral eens kijken, het is de moeite waard en er is altijd een gastvrouw aanwezig die zorgt dat de koffie/thee voor u klaar staat!

Ook kunt u tijdens de tijdstippen van opening voor Repair Café  in de hal van it Bynt doppen inleveren.
Het KNGF Geleidehonden, bijvoorbeeld, kan deze doppen heel goed gebruiken.
Wat levert het op? Dat hangt een beetje van de plastic prijs af. Sinds de actie begonnen is (in 2015), is er al € 183.093,- opgehaald.
Welke doppen sparen? Dat zijn er een heleboel. Eigenlijk zijn bijna alle harde doppen welkom. Denk bijvoorbeeld aan doppen op dranken (bijvoorbeeld frisdrank, fruitsap, water), wasmiddelen, doppen van verzorgingsmiddelen (bijvoorbeeld shampoo, zeep, deodorant, tandpasta, lenzenvloeistof) doppen op voedingsmiddelen (bijvoorbeeld pindakaas, chocoladepasta, babyvoeding), doppen op schoonmaakmiddelen en doppen van stiften en pennen. Alle doppen waar een driehoekje in zit zijn (schoon) welkom in it Bynt.

Gereedschap (oud of wat niet meer wordt gebruikt) kunt u ook inleveren op de 2e en 4e zaterdag van de maand.
Dit wordt door ons naar werkplaats De Skûle in Franeker gebracht.
Met Gered Gereedschap geef je oud gereedschap een nieuw leven.
Meubels timmeren, schooluniformen naaien, huizen bouwen, maar ook het leren van een ambacht vraagt om goed gereedschap. In de werkplaats van De Skûle Welzijn, werken vrijwilligers dagelijks aan het herstellen van oud, afgedankt of overbodig gereedschap voor projecten in ontwikkelingslanden.
Gered Gereedschap gaat naar mensen in ontwikkelingslanden, waardoor ze aan hun eigen toekomst kunnen werken. Opleidingscentra voor weeskinderen en gehandicapten, collectieve naaiateliers en timmerwerkplaatsen worden op deze manier van het nodige, maar voor hun anders onbetaalbare, gereedschap voorzien.

Namens werkgroep it Bynt,
Froukje Lanting