Protestantse Kerk in Nederland
Protestantse gemeente Wommels-Hidaard

kerkblad kerkblad
Heeft u enig idee hoe oud het jongste lid is van de gemeente, dat belijdenis heeft gedaan van het geloof? Bovenaan deze meditatie staat de beginregel van een lied van Ad den Besten. Op 31 maart 2015 is hij overleden, een dag waarop we nu de opstanding van Jezus Christus vieren. In het huidige liedboek is het geplaatst bij de rubriek ‘Belijdenis en doop’. Het tweede couplet luidt:

Nu ik U heb gegeven
mijn woord op deze dag,
geef dat met heel mijn leven
ik daarvoor instaan mag.
(…)

Wie stemt hiermee in? Ik mag aannemen dat er nog genoeg zijn hier in Wommels en omgeving, die dit doen. Nu we in de gemeente op zoek zijn naar nieuwe vrijwilligers om een taak op zich te nemen, is een lijst uitgedraaid van de doop- en belijdende leden. Het jongste belijdende lid blijkt 34 jaar te zijn. Waar blijft de aanwas? Onder jongeren zullen er toch ook nog zijn, die geloven in Jezus en wat er van Hem wordt verteld. In een pakkende vorm wordt met ‘The Passion’ uitgebeeld en bezongen, waartoe zijn leven heeft geleid: arrestatie, kruisiging en opstanding.

Zoals het evangelie van Marcus het oorspronkelijk heeft doorgegeven, eindigde zijn getuigenis bij enkele vrouwen, die ontzet en in grote verwarring wegvluchten bij het graf, waar ze het lichaam van Jezus nog hadden willen balsemen. Maar zijn lichaam ligt er niet meer. Hun wordt aangekondigd dat Jezus is opgewekt en dat ze Hem zouden terugzien in Galilea. Een mysterie.

Hoe je dit einde precies hebt te verstaan, blijft open. Maar één ding wordt duidelijk gemaakt: Jezus leeft. En wie dat zelf wil beleven, de aanwezigheid van de opgestane Heer, is uitgenodigd om zich aan Hem toe te vertrouwen. Wie eerst meer wil weten en zien, heeft genoeg mogelijkheden om zich te verdiepen in het geloof. Mocht u daar iemand in de kerk voor willen benaderen, u bent van harte welkom!

In de vroege kerk is de Paaswake aangehouden als moment om nieuwe geloofsleerlingen te dopen, zodat ze op de dag van de opstanding zouden delen in de gemeenschap van brood en wijn. Een herinnering aan dit gebruik is de zogenoemde doopgedachtenis. Er zijn kerken, waar op Palmzondag gelegenheid wordt geboden om belijdenis te doen van het geloof. Waar de deelname aan het avondmaal niet meer is gekoppeld aan het doen van openbare belijdenis in een kerkdienst, is deze traditie losgelaten. Maar wat ik niet zou willen kwijtraken is de geloofsbelijdenis zelf.

Natuurlijk is het nog belangrijker om deze overtuiging uit te leven in woord en daad. Maar het zou een verarming zijn, wanneer er geen waarde meer wordt gehecht aan zo’n beaming in een kerkdienst ten overstaan van de daar aanwezige gemeenteleden. Wie hier zelf nog niet toe is gekomen, maar wel achter staat, nodig ik van harte uit om zich te melden. Overigens kan het aanvaarden van een ambt als ouderling of diaken ook een moment zijn om als belijdend lid te worden opgenomen. Instemmen met de kern van het geloof is voldoende.
Marten Dijkstra

kerkdiensten